Energie

Er zijn verschillende manieren om energie op te wekken. We kunnen gebruik maken van de middelen die de planeet ons biedt om een duurzame en milieuvriendelijke manier van energieopwekking en -opslag te creëren. Denk aan wind- en zonne-energie. Hieronder lichten we enkele van onze komende en lopende projecten toe. Naast dat wij deze middelen gebruiken om op een milieuvriendelijke manier energie op te wekken, hopen wij ook dat het de inwoners en gemeente van Almelo inspireert om dit ook te doen.

Zonne-energie

Stichting Duurzaam Almelo heeft in een preview een advies uitgebracht over de toepassing van zonne-energie op het dak van de beoogde nieuwbouw van de manege van de Gravenruiters aan de Kolthofsingel. De Gravenruiters is een organisatie die het mogelijk maakt dat mensen met en zonder beperking onder professionele begeleiding kunnen paardrijden. Op het dak is ruimte voor 350 zonnepanelen met een gemiddelde jaaropbrengst van 100.000 kWh wat overeenkomt met het jaarverbruik van 35 huishoudens. Het zonneproject leent zich mede gelet op de ideële doelstelling van de Gravenruiters en de integrale binding met haar omgeving prima voor een energie coöperatie met 35 leden uit de woonwijken Haghoek, Rosarium en Indië.

Wij zijn altijd opzoek naar daken/locaties voor de plaatsing van zonnepanelen. Neem contact met ons op via info@stichtingduurzaamalmelo.nl

Windenergie

Met gebruik van wind turbines is het mogelijk om elektriciteit op te wekken door middel van de wind. Wij zijn momenteel opzoek naar een locatie voor een windmolen. Ben of ken jij iemand die ons hiermee kan helpen? Stuur een mail naar info@stichtingduurzaamalmelo!

Bio-energie

Koffiedik is te waardevol om weg te gooien. Het is een
afvalproduct dat grondstof kan worden voor energieopwekking. Geperst tot
pellets levert het een hoogcalorische brandstof voor houtkachels. Landelijk
gebeurt dit al, zie Koffierecycling Nederland, of Coffee to burn
bijvoorbeeld. Cogas de leverancier van stadsverwarming aan zo’n 800 huishoudens
in het Windmolenbroek is de installatie aan het verduurzamen. Koffiepellets
kunnen ook hier in de kachel, we gaan het zien!

Koffiedik is ook een krachtige meststof om in de tuin te verspreiden. Dahlia’s floreren erop!