Energie 2018-02-09T09:35:49+00:00

zonne-energie

‘Energie coöperatie Gravenruiters’

Stichting Duurzaam Almelo heeft in een preview een advies uitgebracht over de toepassing van zonne-energie op het dak van de beoogde nieuwbouw van de manege van de Gravenruiters aan de Kolthofsingel. De Gravenruiters is een organisatie die het mogelijk maakt dat mensen met en zonder beperking onder professionele begeleiding kunnen paardrijden. Op het dak is ruimte voor 350 zonnepanelen met een gemiddelde jaaropbrengst van 100.000 kWh wat overeenkomt met het jaarverbruik van 35 huishoudens. Het zonneproject leent zich mede gelet op de ideële doelstelling van de Gravenruiters en de integrale binding met haar omgeving prima voor een energie coöperatie met 35 leden uit de woonwijken Haghoek, Rosarium en Indië.

We zoeken daken/locaties voor de plaatsing van zonnepanelen.

wind-energie

We zoeken een locatie voor een windmolen

bio-energie

Koffiedik is te waardevol om weg te gooien. Het is een afvalproduct dat grondstof kan worden voor energieopwekking. Geperst tot pellets levert het een hoogcalorische brandstof voor houtkachels. Landelijk gebeurt dit al, zie Koffierecycling Nederland, of Coffee to burn (hun site is tijdelijk uit de lucht dus geen link, M) bijvoorbeeld. Cogas de leverancier van stadsverwarming aan zo’n 800 huishoudens in het Windmolenbroek is de installatie aan het verduurzamen. Koffiepellets kunnen ook hier in de kachel, we gaan het zien!

Koffiedik is ook een krachtige meststof om in de tuin te verspreiden. Dahlia’s floreren erop!

zonne-energie

‘Energie coöperatie Gravenruiters’

We zoeken daken/locaties voor de plaatsing van zonnepanelen.

wind-energie

We zoeken een locatie voor een windmolen